poniedziałek, 21 grudnia 2015

Wesolych Swiat! Ciasteczka z Linzu.


W tym roku nie pieklam ciasteczek na swiateczne prezenty (zawsze robie to w ilosciach hurtowych:) Skusilam sie jedynie na pierniczki, ktore upieklam wczoraj z moim synkiem i ciasteczka z Linzu. Ciasteczka sa pyszne, kruche i mocno maslane. Do ich przygotowania bedziecie potrzebowac specjalna foremke (ja swoja kupilam juz rok temu, przelezala w szafce czekajac na swoja kolej:) Ciasto z tego przepisu jest z dodatkiem mielonych migdalow (mozna tez spotkac te ciasteczka w wersji z mielonymi orzechami) i przygotowujemy je dzien wczesniej poniewaz musi sie chlodzic przez 12 godzin w lodowce. Kolejnego dnia wycinamy ciasteczka, pieczemy a nastepnie sklejamy razem umieszaczajac na srodku galaretke z czerwonych porzeczek (mozecie uzyc tez dzemu malinowego) i oproszajac je cukrem pudrem. Goraco polecam :)

Zycze Wam spokojnych, radosnych i rodzinnych Swiat Bozego Narodzenia oraz szczesliwego Nowego Roku!


Inne przepisy na pyszne swiateczne ciasteczka znajdziecie tu (klik), tu (klik), tu (klik), tu (klik), tu (klik), tu (klik), tu (klik), i tu (klik)


Ciasteczka z Linzu
*inspiracja: "Wiehnachten. Das goldene von GU"

Skladniki na 40 sztuk:
150 g zimnego masla
75 g cukru pudru
1 lyzka cukru z prawdziwa wanilia
1 jajko (M)
szczypta soli
szczypta mielonego kardamonu
szczypta mielonych gozdzikow
szczypta cynamonu
1 lyzeczka kirszu (nie dalam)
150 g maki pszennej
150 g mielonych migdalow bez skorki
125 galaretki z czerwonych porzeczek (lub dzemu malinowego)

Maslo pokroic w kostke, zagniesc razem z cukrem i cukrem waniliowym (najlepiej za pomoca miksera). Dodawac kolejno, ciagle miksujac, jajko, sol, przyprawy i kirsz. Dodac migdaly i make, wyrobic ciasto. Uformowac z ciasta kule, owinac ja w folie spozywcza i wlozyc na 12 godz. do lodowki.

Schlodzone ciasto wyjac z lodowki, podzielic na pol. Jedna polowe rozwalkowac na posypanym maka blacie na grubosc noza (druga polowe wlozyc z powrotem do lodowki). Za pomoca foremki wycinac ciastka: polow ciastek ma byc cala, w drugiej polowie ciastek zrobic dziurki w ksztalcie serduszek, kolek itd.

Duza blache z wyposazenia piekarnika wylozyc papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzac do temp. 160°C. Ulozyc ciasteczka na przygotowanej blasze i wstawic na ok. 10 min. do lodowki.

Wyjac ciasteczka z lodowki i piec w nagrzanym piekarniku, na srodkowym poziomie, przez ok. 15 min. Wyjac ciasteczka, wystudzic na kuchennej kratce. Z druga porcja ciasta postapic tak samo.

Ciasteczka z dziurka posypac grubo cukrem pudrem. Na calych ciasteczkach nalozyc posrodku troche galaretki porzeczkowej, przykryc ciasteczkami z dziurka, lekko docisnac.




czwartek, 10 grudnia 2015

Parkin - angielskie ciasto imbirowe.


Parkin to angielskie ciasto imbirowe. Podobne troche do naszego piernika, jednak bardziej miekkie, wilgotne i lekko kleiste. Prawde mowiac pierwszego dnia nie zachwycilo mnie smakiem ale juz nastepnego bylam bardzo zadowolona. Ciasto jest pyszne a im dluzej je przechowujemy tym jest podobno jeszcze lepsze! Pierwszego dnia ma na wierzchu chrupiaca skorupke ale juz nastepnego, przechowywane w folii, wilgotnieje. Moze uda mi sie Was namowic i upieczecie na zbilzajace sie Swieta? Goraco polecam :)


Parkin - angielskie ciasto imbirowe
*inspiracja: J.Day "Kuchenliebe"

Skladniki na forme 20x20 cm:
85 g maki pszennej
85 g maki owsianej lub zmielonych platkow owsianych (ja dalam make pszenna razowa)
40 g ciemnego brazowego cukru
1 lyzeczka mielonego imbiru
1/4 lyzeczki mielonej galki muszkatolowej
1/2 lyzeczki sody oczyszczonej
65 g solonego masla
60 g golden syrup (lub jasnego syropu kukurydzianego albo miodu)
65 g melasy
1 jajko, lekko rozmacone

Piekarnik rozgrzac do temp. 170°C. Blache wylozyc papierem do pieczenia.

Do miski wsypac make pszenna, make owsiana, cukier, przyprawy i sode, dokladnie wymieszac. Maslo wlozyc do rondelka, dodac golden syrup i melase, podgrzewac, ciagle mieszajac, na malym ogniu az maslo sie roztopi a calosc uzyska gladka konsystencje.

Do suchych skladnikow dodac rozmacone jajko, syrop z maslem i 65 ml cieplej wody. Szybko zmiksowac na gladka mase, przelac do przygotowanej formy.

Wstawic forme do nagrzanego piekarnika i piec ok. 45 min. Wyjac, wystudzic na kuchennej kratce. Przed podaniem (najlepiej poczekac 24 godziny lub dluzej - ciasto jest wtedy lepsze) pokroic na kwadraty.

Rada: ciasto mozna tez pokroic na kwadraty, kazdy kawalek owinac w folie spozywcza i przechowywac w przewiewnym pojemniku (zachowuje swiezosc do 2 tyg.) Z czasem robi sie jeszcze smaczniejsze!










poniedziałek, 7 grudnia 2015

Pierogi ruskie.


Znow nas dopadla choroba :( Siedzimy sobie wiec od czwartku w domu i chorujemy. Dobrze chociaz, ze wczoraj byly Mikolajki wiec byly prezenty i wiele radosci :) Nic nie gotuje, bo nie mozemy nic jesc i nie moge jakos poczuc przez to przedswiatecznego nastroju a czas leci jak szalony... Cale szczescie, ze jakis czas temu przygotowalam te pierogi wiec moge podzielic sie z Wami przepisem. Pierogi ruskie zna pewnie kazdy. Ja niestety nie znalam i nigdy nie jadlam! Tym badziej zdziwilam sie, ze to akurat te a nie inne pierogi tak za mna "chodzily" :) Z podanych skladnikow wychodzi cala masa pierogow, tak ok. 30-40 sztuk (u nas zniknely za jednym posiedzeniem:) a ciasto na pierogi jest mieciutkie i pyszne. Najbardziej mi smakowaly odsmazane, polane stopionym boczkiem. Polecam goraco :)


Pierogi ruskie

Skladniki na 4-6 porcji:
Ciasto:
2,5 szkl. maki pszennej (ok. 400g)
1 zoltko
1 plaska lyzeczka soli
1 lyzka oleju slonecznikowego
wrzatek

Farsz:
500 g ziemniakow
250 g twarogu
2 nieduze cebule
1 lyzka masla
sol
swiezo mielony czarny pieprz

Ziemniaki obrac, ugotowac, odparowac. Odkryty garnek z ziemniakami odstawic w chlodne miejsce do ostygniecia.

Cebule pokrojona w kostke usmazyc na zloto na masle. Zdjac patelnie z ognia. Ziemniaki i twarog przepuscic przez maszynke do miesa lub praske do ziemniakow.

Do masy dodac cebule wraz z tluszczem z patelni, uwazajac, zeby cebula tez byla juz zimna. Doprawic porzadnie farsz do smaku sola i pieprzem, dokladnie wymieszac.

Make przesiac na stolnice, posrodku zrobic dolek, wlac do niego troche wrzacej wody, zagarniajac lyzka make z brzegow. Gdy zostanie mniej wiecej 1/2 calej ilosci suchej maki, dodac zoltko, olej i sol. Szybko wyrobic miekkie, elastyczne ciasto i pozostawic na kilka minut na posypanej maka stolnicy, nakrywajac miska lub sciereczka, by odpoczelo.

Odcinac ciasto po kwalku, cienko rozwalkowac i wykroic pierogi. Nalozyc farsz i zlepic brzegi. Gotowac w lekko osolonej wodzie (2-3 min. od wyplyniecia). Podawac polane stopiona slonina lub pokrojonym boczkiem przesmazonym z posiekana cebula.



czwartek, 3 grudnia 2015

Hiszpanska salatka z chorizo, ciecierzyca i szpinakiem.


Z utesknieniem czekam na snieg i prawdziwa zime :) Nigdy nie podejrzewalam, ze kiedykolwiek to napisze ale zdecydowanie wole mroz od pluchy za oknem. Poza tym snieg wprowadza zawsze swiateczny nastroj... Zanim pojawia sie na blogu swiateczne przepisy (a na pewno kilka bedzie) mam dla Was jeszcze przepis na pyszna i sycaca salatke. Salatke na bazie pomidorow, chorizo i swiezego szpinaku. Z dodatkiem kolorowych pomidorkow koktajlowych i czosnkowych grzanek. Polecam.


Hiszpanska salatka z chorizo, ciecierzyca i szpinakiem
*inspiracja: "Vom Erbsen, Bohnen und Linsen" Ross Dobson

Skladniki na 4 porcje:
4 grube kromki chleba na zakwasie
3 lyzki oliwy
2 zabki czosnku
2 kielbaski chorizo
1 czerwona cebula (nie dalam)
1/2 Pimenton de la Vera (hiszpanskiej mielonej papryki)
1/2 lyzeczki suszonego tymianku
1 puszka ciecierzycy (400g)
250 g pomidorkow koktajlowych (u mnie kolorowe)
2 lyzki soku z cytryny
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Patelnie grillowa rozgrzac do wysokiej temperatury. Z kromek chleba odciac skorke, posmarowac chleb lekko oliwa i ulozyc na patelni. Grillowac, az sie zrumieni. Zabki czosnku obrac, natrzec czosnkiem jeszcze cieply chleb. Odlozyc na bok aby wystygl a nastepnie pokroic go na male kawalki.

Chorizo i czerwona cebule (jesli uzywamy) pokroic w cienkie plasterki. Na patelni rozgrzac pozostala oliwe, podsmazyc chorizo na chrupiaco (2-3 min.). Dodac cebule, mielona papryke i tymianek, smazyc kolejne 2-3 min. Przelozyc do miski, wlac rowniez oliwe ze smazenia.

Ciecierzyce oplukac, osaczyc z nadmiaru wody. Szpinak oplukac, osuszyc. Pomidorki koktajlowe oplukac, osuszyc, przekroic na pol. Wszyskie skladniki przelozyc do miski, do ktorej wlozylismy podsmazone chorizo, dodac sok z cytryny, wymieszac. Doprawic do smaku sola i swiezo mielonym pieprzem.

Podawac od raz po przygotowaniu.