poniedziałek, 28 września 2015

Pieczen wieprzowa z chrupiaca skorka w piwnym sosie.


Niedziela to dzien, w ktorym pozwalamy sobie na uczte i przygotowuje na obiad "wiekszy kawalek miesa". W tygodniu mieso moze dla nas nie istniec lecz kiedy nadchodzi weekend moj M. ma juz dosyc jedzenia zielonego lub makaronow :) Dwa tygodnie temu przygotowalam na obiad ponizsza pieczen wieprzowa. Z chrupiaca skorka, w sosie z dodatkiem ciemnego piwa, zasmazana kapusta i kluskami slaskimi (obiad w typowo bawarskim stylu, tylko zamiast knedli czy szpecli byly u nas kluski slaskie:) Polecam.



Pieczen wieprzowa z chrupiaca skorka w piwnym sosie
*inspiracja: "Lecker" 10 (2014)

Skladniki na 6-8 porcji:
ok. 2 kg wieprzowiny na pieczen ze skora
sol
swiezo mielony pieprz
cukier
1 lyzka nasion kminku (nie dalam)
500 ml bulionu warzywnego
1 peczek wloszczyzny
1 glowka bialej kapusty (ok. 1,5 kg)
1 duza cebula
1 jablko
2 lyzki klarowanego masla
500 ml ciemnego piwa
5 galazek natki pietruszki
ok. 2-3 lyzeczek maki ziemniaczanej
2 lyzki octu jablkowego

Piekarnik rozgrzac do temp. 175°C. Mieso oplukac, osuszyc. Naciac skore ostrym nozem tworzac kratke ale nie nacinajac miesa. Natrzec skore 1-2 lyzeczkami soli i kminkiem (przyprawy powinny znalesc sie tez w nacieciach)*

Gleboka blache do pieczenia wysmarowac lekko oliwa, wlozyc mieso skora do gory. Bulion podgrzac, polac mieso polowa bulionu. Wstawic mieso do piekarnika i piec 2,5 godz. Wloszczyzne obrac, oplukac i pokroic w kostke. Po 1 godz. pieczenia ulozyc kawalki wloszczyzny dokola miesa i piec dalej.

W miedzyczasie przygotowac kapuste: kapuste przekroic na pol a nastepnie pokroic na cienkie paski. Cebule obrac, pokroic w kostke. Jablko obrac, pokroic w mala kostke. W duzym ganku rozpuscic klarowane maslo, wsypac 1 lyzke cukru, lekko skarmelizowac. Wrzucic cebule i jablko, podsmazyc. Dodac kapuste, przyprawic do smaku sola i pieprzem. Wlac pozostaly bulion, zagotowac i gotowac pod przykryciem, na malym ogniu, przez ok. 1 godz. Od czasu do czasu zamieszac.

Na 30 min. przed koncem pieczenia miesa podwyzszyc temperature w piekarniku do 225°C. Polac pieczen piwem i piec do konca, az gora pieczeni ladnie sie zrumieni i bedzie chrupiaca.

Natke oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek, posiekac. Wyjac pieczen z piekarnika, sos zlac przez sitko do rondelka (pieczen wstawic z powrotem do wylaczonego piekarnika aby nie wystygla). Sos zagotowac, wlac make ziemniaczana rozrobiona w malej ilosci wody i ponownie zagotowac. Gotowac ok. 1 min. az sos zgestnieje, ew. doprawic do smaku.

Kapuste przyprawic do smaku sola, pieprzem, cukrem i octem jablkowym. Podgrzac, posypac posiekana natka pietruszki. Pokroic pieczen na plastry, polac sosem. Podawac z dodatkiem kapusty i ew. knedlami lub szpeclami.


* przez pomyle kupilam juz zapeklowana wieprzowine wiec pominelam etap nacierania miesa przyprawami


czwartek, 24 września 2015

Ciasto orzechowe ze sliwkami.


To ciasto pierwszy raz pieklam zeszlej jesieni ale nie doczekalo sie publikacji na blogu. W tym roku postanowilam upiec je ponownie bo bardzo lubie wypieki ze sliwkami. Sliwki kupuje nalogowo, czasami dwa razy w tygodniu, tak szybko u nas znikaja :) Ciasto jest miekkie, pyszne i takie... jesienne. Ja pieklam je z polowy porcji w tortownicy o srednicy 18 cm. (podaje jednak przepis na duza tortownice). Goraco polecam :)



Ciasto orzechowe ze sliwkami

Skladniki na tortownice o srednicy 26 cm:
100 g orzechow wloskich
400 g sliwek wegierek
200 g miekkiego masla
170 g + 1 lyzka cukru
1 lyzka cukru z prawdziwa wanilia
3 jajka (M)
250 g maki pszennej
1,5 lyzeczki proszku do pieczenia
3 lyzki mleka
troche mielonego cynamonu
1-2 lyzki cukru pudru

Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C. Tortownice o srednicy 26 cm wysmarowac maslem i posypac maka. 2/3 orzechow posiekac, pozostale orzechy zostawic do dekoracji (mozna tez orzechy krotko podprazyc na suchej patelni, wystudzic i dopiero pozniej posiekac). Sliwki umyc, przekroic na pol, usunac pestki.

Maslo pokroic na male kawalki, wlozyc do miski, dodac 170 g cukru i cukier waniliowy, zmiksowac na kremowa mase. Stopniowo, ciagle miksujac, dodawac jajka. Na koniec dodac make wymieszana z proszkiem do pieczenia, mleko i posiekane orzechy.

Przelozyc mase do formy, wyrownac powierzchnie. Ulozyc polowki sliwek (rozcieciem ku gorze), posypac pozostalym cukrem wymieszanym z mielonym cynamonem. Wstawic forme do nagrzanego piekarnika i piec ciasto 40-50 min. (sprawdzic za pomoca drewnianego patyczka czy ciasto juz sie upieklo).

Upieczone ciasto wyjac z piekarnika, odstawic w formie na 20 min. Nastepnie wyjac ciasto z formy i pozostawic na kuchennej kratce do calkowitego wystygniecia. Przed podaniem posypac cukrem pudrem.




czwartek, 17 września 2015

Polpette di melanzane.


Baklazan, zaraz po cukinii, to moje drugie ukochane warzywo (wspominalam juz o tym?:) Moglabym go jesc na okraglo i mam w zanadrzu jeszcze wiele pysznych przepisow z baklazanem w roli glownej wlasnie. Dzisiejsze polpette di melanzane to nic innego jak pulpeciki z baklazana. To typowe wloskie danie wywodzi sie z Apulii. Wymaga troche pracy ale gwarantuje Wam, ze bedziecie zachwyceni efektem koncowym :) Pulpeciki z baklazana sa przepyszne, wprost rozplywaja sie w ustach. Podane z pomidorowym sosem sa jak dla mnie idealnym obiadem i wniosa troche slonca oraz wloskich klimatow do Waszej kuchni :) Swietnie smakuja na zarowno na cieplo, jak i na zimno. Jesli chcecie mozecie podac do nich ryz. Goraco polecam.



Polpette di melanzane (pulpeciki z baklazana)
*inspiracja: "Lecker" 7-8 (2014)

Skladniki na 4 porcje:
3 baklazany (ok. 750 g)
sol
mielony czarny pieprz
cukier
slodka mielona papryka
1 cebula
2 zabki czosnku
750 g dojrzalych pomidorow (dalam pomidory z puszki)
1 peczek bazylii
4 galazki miety
3 jajka (M)
50 g sera ricotta
100 g + 80 g bulki tartej
7 lyzek oliwy
2 lyzki koncentratu pomidorowego
6 galazek natki pietruszki

Baklazany umyc, odciac koncowki, pokroic w plastry grubosci 1,5 cm. W duzym garnku zagotowac osolona wode, wlozyc baklazany, ponownie zagotowac i gotowac pod przykryciem przez ok. 6 min. Wyjac baklazany lyzka cedzakowa, ulozyc na papierowych recznikach aby ociekly z wody i zostawic do wystygniecia.

Cebule i czosnek obrac, drobno posiekac. Pomidory umyc, pokroic w kostke (pomidory z puszki rowniez pokroic). Bazylie i miete oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Baklazany delikatnie osuszyc za pomoca papierowego recznika z pozostalej wody, pokroic w kostke.

Przelozyc baklazana do miski, dodac 1 jajko, miete, polowe bazylii, ser ricotta, polowe posiekanego czosnku,
1,5 lyzeczki soli i 1 lyzeczke mielonego pieprzu, zmiksowac za pomoca blendera. Dodac 100 g bulki tartej, dokladnie wymieszac i odstawic na 15 min.

W miedzyczasie przygotowac sos: na glebokiej patelni rozgrzac 3 lyzki oliwy, podsmazyc cebule i pozostaly czosnek. Dodac koncentrat pomidorowy, krotko zasmazyc. Dodac pomidory i wlac 150 ml wody, wymieszac. Doprawic do smaku sola, pieprzem, cukrem i mielona papryka. Zagotowac i gotowac, ciagle mieszajac, przez 15-20 min. az sos zgestnieje. Ponownie doprawic do smaku.

Pozostale 2 jajka wybic do na gleboki talerz, rozmacic. Na drugi talerz wsypac 80 g bulki tartej wymieszanej z sola i pieprzem. Z masy baklazanowej uformowac 16 kulek rownej wielkosci (masa jest dosyc lepka). Obtaczac je delikatnie w jajku i bulce tartej.

Na drugiej patelni rozgrzac 4 lyzki oliwy, smazyc pulpeciki z baklazana z kazdej strony na zloty kolor. Zdjac z patelni, osaczyc z nadmiaru tluszczu na papierowym reczniku a nastepnie przelozyc do sosu. Sos ponownie krotko podgrzac.

Natke pietruszki oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek i posiekac. Razem z pozostala bazylia dodac do sosu, wymieszac i podawac.












czwartek, 10 września 2015

Szarlotka z cynamonowa kruszonka.



Nie jestem wielka fanka szarlotek ale w tym roku mam straszna ochote na ciasta z jablkami. Upieklam juz kilka a to, ktore chce Wam dzis pokazac bylo naprawde przepyszne. Mieciutkie, maslane (troche tego masla nawet wyplynelo mi z tortownicy podczas pieczenia:), z zatopionymi w ciescie kawaleczkami jablek i mega chrupiaca cynamonowa kruszonka. Moja kolezanka, ktora poczestowalam tym ciastem powiedziala, ze zapachnialo jej swietami... (to pewnie ze wzgledu na cynamon:) A moj synek stwierdzil, ze to najpyszniejsze ciasto, jakie ostatnio jadl :) Czy potrzeba wiecej rekomendacji? :) Goraco polecam.



Szarlotka z cynamonowa kruszonka
*inspiracja: J. Philippi "Szarlotki" (z moimi zmianami)

Skladniki na tortownice o srednicy 20 cm:
225 g niesolonego masla, w temp. pokojowej
250 g cukru
3 jajka
250 g maki pszennej
2 lyzki zsiadlego mleka (dalam jogurt naturalny)
1 lyzeczka proszku do pieczenia
1 duze jablko deserowe
1 lyzeczka cynamonu
cukier puder

Piekarnik rozgrzac do temp. 180°C. Tortownice wysmarowac maslem.

Za pomoca miksera ubic 150 g masla z 150 g cukru i szczypta soli. Nie przerywajac ubijania dodawac po kolei jajka.

150 g maki wymieszac z proszkiem do pieczenia, przesiac, dodac do masy, zmiksowac na gladkie ciasto. Wymieszac calosc ze zsiadlym mlekiem (lub jogurtem naturalnym).

Jablko obrac, pokroic w kostke, wymieszac z ciastem. Przelozyc ciasto do formy, wyrownac powierzchnie.

Czubkami palcow wyrobic kruszonke z pozostalych 75 g masla, 100 g cukru i 100 g maki oraz cynamonu. Posypac kruszonka wierzch ciasta.

Wstawic ciasto do nagrzanego piekarnika i piec 1 godz. (ja pieklam 15 min. dluzej). Za pomoca drewnianego patyczka sprawdzic, czy ciasto juz sie upieklo.

Wyjac ciasto z piekarnika, wystudzic w formie na kuchennej kratce. Zdjac forme i posypac szarlotke gruba warstwa cukru pudru.

Rada: w okresie bozonarodzeniowym mozna zastapic cynamon przyprawa do piernika. Mozna tez dodac 1 lyzke tej przyprawy do samego ciasta.









czwartek, 3 września 2015

Zapiekana cukinia faszerowana bulka tarta i ziolami.


Czasami nie potrzeba wielu skladnikow aby powstal pyszny obiad. Tak bylo w przypadku tego przepisu. Wystarczyla bulka tarta, parmezan i troche ziol, ktorymi nafaszerowalam cukinie, aby zachwycic nas swoim smakiem. Nie wiem, jak Wy ale ja uwielbiam cukinie pod kazda postacia a ten przepis wedruje do grona tych ulubionych :) Goraco polecam.



Zapiekana cukinia faszerowana bulka tarta i ziolami

Skladniki na 4 porcje:
1 cebula
1 zabek czosnku
1 lyzka oliwy
500 g pomidorow (dalam z puszki)
1 lyzka posiekanych listkow oregano
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
500 g malych, mlodych cukinii
2 lyzki bulki tartej
2 lyzki posiekanej natki pietruszki
1 lyzka posiekanego szczypiorku (nie dalam)
1 lyzka posiekanego koperku
40 g tartego parmezanu
6 lyzek smietany kremowki

Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C. Przygotowac sos: cebule i czosnek obrac, drobno pokroic. Oliwe rozgrzac na patelni, zeszklic czosnek i cebule.

Pomidory umyc, naciac na krzyz przy ogonku, wlozyc do wrzacej wody a nastepnie wyjac, przelac zimna woda i obrac ze skorki (pomidory z puszki wystarczy pokroic). Usunac gniazda nasienne, posiekac, przelozyc na patelnie do czosnku i cebuli. Dodac oregano, przyprawic do smaku sola i pierzem, wymieszac. Dusic, az powstanie jednolity, gesty sos.

Cukinie umyc, osuszyc, odciac koncowki. Przekroic wzdluz na pol, lekko posolic (ja delikatnie wydrazylam cukinie za pomoca lyzki).

Bulke tarta wymieszac z posiekana natka, koperkiem, szczypiorkiem, parmezanem i smietana, rozlozyc na polowkach cukinii. Sos pomidorowy przelozyc do zaroodpornego naczynia, ulozyc na nim lodeczki z cukinii.

Wstawic naczynie do nagrzanego piekarnika i zapiekac przez ok. 20 min. Podawac z ryzem.