poniedziałek, 30 czerwca 2014

Lody smietankowo-truskawkowe.


W tym roku wreszcie stalam sie szczesliwa posiadaczka maszynki do lodow :) Przymierzalam sie do jej kupna juz od dwoch lat ale zawsze przekonywal mnie argument mojego M., ze przeciez nie jemy tak duzo lodow a w okolicy jest tyle wloskich lodziarni, ze kiedy najdzie nas ochota wystarczy, ze sie tam wybierzemy... Przyznawalam mu racje i odkladalam kupno na pozniej. Teraz jednak skusila mnie cena i ilosc przepisow na lody, ktore znajduja sie w mojej kulinarnej biblioteczce. Niektorych smakow darmo szukac nawet we wloskiej lodziarni :) Na pierwszy rzut poszly proste lody truskawkowe na bazie smietany kremowki i mleka, bez dodatku jajek. Wyszly pyszne. Kremowe, idealnie slodkie. Goraco polecam Wam te lody a ja juz szykuje sie do przygotowania nastepnych :)


Lody smietankowo-truskawkowe
Tanja Dusy "Sommerküche"

Skladniki na 10 porcji:
300 g truskawek
1/2 cytryny
80 g drobnego cukru
150 g smietany kremowki
100 ml mleka

Truskawki umyc, osaczyc na sicie, usunac szypulki. Pokroic na kawalki a nastepnie zmiksowac za pomoca blendera.

Wycisnac sok z cytryny i razem z cukrem dodac do puree z truskawek. Mieszac, az cukier calkowicie sie rozpusci. Na koniec dodac smietane i mleko, jeszcze raz dokladnie zmiksowac calosc za pomoca blendera.

Przelac mase do maszyny do lodow i ukrecic lody wg dolaczonej instrukcji.





czwartek, 26 czerwca 2014

Ciasto czekoladowo-kawowe z truskawkami.


Pyszne ciasto czekoladowe z kawowa nuta. Po upieczeniu spektakularnie opada a wygladem i smakiem przypomina brownie (w srodku jest miekkie a na zewnatrz ma chrupiaca skorupke). Mozna polac je czekoladowa polewa, z ktorej ja zrezygnowalam (mimo to ponizej podaje na nia przepis) lub posypac tylko cukrem pudrem lub wypielnic truskawkami. Jesli ktos odczuwa deficyt kalorii moze dodatkowo udekorowac ciasto kleksami z bitej smietany lub, jak ja, podac z dodatkiem lodow waniliowych :) Ja uzylam mlecznej czekolady (dokladnie stopilam czekoladowe zajace, ktore mi pozostaly z Wielkanocy!:) ale mysle, ze z dodatkiem gorzkiej czekolady ciasto bedzie jeszcze lepsze. Zredukowalam tez ilosc masla i cukru (350 g cukru na 180 g maki to dla mnie stanowczo zbyt duzo). Polecam :)


Ciasto czekoladowo-kawowe z truskawkami
Susannah Blake "500 Partycakes" (z moimi duzymi zmianami)

Skladniki na tortownice o srednicy 20 cm:
Ciasto:
140 g gorzkiej czekolady, posiekanej (dalam mleczna)
180 g masla
150 g cukru
250 ml mleka
2 lyzki kawy rozpuszczalnej w proszku
2 jajka
180 g maki pszennej
1/2 lyzeczki proszku do pieczenia
2 lyzki kakao

Polewa:*
100 g gorzkiej czekolady, posiekanej
80 g smietany kremowki

Piekarnik rozgrzac do temp. 170°C. Dno tortownicy o srednicy 20 cm wylozyc papierem do pieczenia, boki posmarowac maslem.

Czekolade przelozyc do rondelka, dodac maslo, cukier, mleko i rozpuszczalna kawe, podgrzewac na malym ogniu, az czekolada sie rozpusci. Zdjac z ognia i odstawic na 15 min. aby masa przestygla.

Do wystudzonej czekoladowej masy dodac jajka, wymieszac. Nastepnie dodac make, proszek do pieczenia i kakao, wszystko dobrze zmiksowac. Przelozyc mase do formy, wstawic do nagrzanego piekarnika i piec ok. 90 min. Po upieczeniu studzic ciasto przez 30 min. na kuchennej kratce a nastepnie zdjac obrecz z tortownicy i zostawic ciasto aby calkowicie wystyglo.

Przygotowac polewe: posiekana czekolade przelozyc do metalowej miski. Smietane podgrzac w rondelku az prawie zacznie sie gotowac a nastepnie wylac ja na czekolade i zostawic na 5 min. aby czekolada sie rozpuscila. Nastepnie wymieszac, wystudzic i zostawic na chwile aby masa lekko zgestniala. Posmarowac polewa wierzch i boki ciasta**


* ja nie robilam polewy, podaje przepis dla zainteresowanych :)
** ja udekorowalam ciasto truskawkami i podalam je z dodatkiem lodow waniliowych i truskawek


poniedziałek, 23 czerwca 2014

Salata rzymska z pomaranczami, suszonymi pomidorami i feta.


Ta salatka to prawdziwa eksplozja smakow! Krucha salata rzymska, slodkie pomarancze, suszone pomidory, slona feta i chrupiace, lekko zywiczne w smaku orzechy piniowe. Calosc po prostu rewelacyjna. Ciezko sie od niej oderwac :) Jak dla mnie idealna na lato. Koniecznie sprobujcie. Salatke podalam z bagietka z maselkiem czosnkowym. Goraco polecam :)


Salata rzymska z pomaranczami, suszonymi pomidorami i feta
*inspiracja: "Vegetarisch. Das goldene von GU"

Skladniki na 4 porcje:
4 nieduze salaty rzymskie
4 pomarancze
130 g sera feta
12 suszonych pomidorow w oliwie
2 lyzki orzechow piniowych
3 lyzki bialego octu winnego
2 lyzki oliwy
sok z 1/2 pomaranczy
sol morska
swiezo mielony pieprz
ew. 20 listkow bazylii do dekoracji

Orzechy piniowe uprazyc na suchej patelni. Pomarancze obrac za pomoca ostrego noza usuwajac biala skorke, pokroic w plasterki, ew. usunac pestki. Sok z pomaranczy wymieszac z octem winnym.

Salate rzymska* umyc, osuszyc, przekroic wzdluz na pol. Na patelni rozgrzac 1 lyzke oliwy, polozyc polowe salaty kladac ja przecieta strona ku dolowi. Smazyc 1-2 min. na zlotobrazowo. Polac salate polowa mieszanki octu winnego i soku z pomaranczy, przykryc pokrywka i dusic kolejne 1-2 min. Zdjac salate z patelni, ostawic na bok. Podsmazyc pozostala salate, polewajac ja reszta octu i soku pomaranczowego.

Plastry pomaranczy rozlozyc na talerzach. Na wierzchu polozyc salate rzymska, oproszyc ja sola i pieprzem.

Ser feta pokruszyc lub pokroic w plasterki, rowniez rozlozyc na talerzach. Suszone pomidory osaczyc na sicie z nadmiaru oliwy, dodac do salatki. Calosc posypac uprazonymi orzechami piniowymi i ew. udekorowac listkami bazylii. Podawac z bagietka.


* zamiast salaty rzymskiej mozna uzyc radicchio

czwartek, 19 czerwca 2014

Pappa al pomodoro.


Dzis przeniesiemy sie do slonecznej Italii :) Zapraszam Was na banalnie prosta a do tego przepyszna zupe pappa al pomodoro - zupe z pomidorow z dodatkiem chleba (na blogu znajdziecie tez inna, bardzo podobna i rownie pyszna zupe pappa alle zucchine - klik). Bardzo szybko sie ja przygotowuje. Do jej przygotowania potrzebowac bedziecie tylko dojrzalych pomidorow, czosnek i bazylie (ja uzylam pomidorow z puszki ale oczywiscie mozna tez uzyc swiezych pomidorow, bez skorki). Sila i smak tkwia w prostocie. Poza tym do zupy mozecie wykorzystac czerstwy chleb. Nic sie nie zmarnuje. Przepis niezawodnego Jamiego Olivera :) Goraco polecam.


Pappa al pomodoro - wloska zupa pomidorowa z chlebem
"Cook clever mt Jamie" Jamie Oliver

Skladniki na 2 porcje:
2 zabki czosnku
4 galazki bazylii
szczypta chili w platkach
2 puszki krojonych pomidorow (po 400 g kazda)
2 kromki czerstwego chleba lub lekko podpieczonego (stostowanego)
oliwa
sol morska
swiezo mielony pieprz
parmezan do posypania

Czosnek obrac, pokroic w cienkie plasterki. Bazylie oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Galazki bazylii drobno posiekac, listki odlozyc na bok.

W garnku rozgrzac oliwe, podsmazyc czosnek i posiekane galazki bazylii, dodac chili. Kiedy czosnek sie lekko zrumieni dodac pokrojone pomidory i 1 puszke wody (do puszki po pomidorach wlac wode i przelac ja do garnka:). Zagotowac i gotowac przez 5 min.

Do zupy wkruszyc chleb i gotowac kolejne 10 min. Przyprawic do smaku sola i pieprzem.

Przelozyc zupe na talerze, polac oliwa i udekorowac listkami bazylii. Posypac tartym parmezanem.

poniedziałek, 16 czerwca 2014

Dorada faszerowana suszonymi pomidorami i rozmarynem.


Ryby nieodlacznie kojarza mi sie z latem i z urlopami w slonecznej Hiszpanii... Nie ma nic lepszego jak swieza ryba zjedzona w restauracji z widokiem na morze :) Do mojej kuchni tez zawitaly ryby. Przygotowalam ostatnio pieczona dorade faszerowana cebula, czosnkiem, suszonymi pomidorami w oliwie i rozmarynem. Byla pyszna i aromatyczna. Ja ze swojej strony dalabym jedynie mniej cebuli (za ktora wciaz niezbyt przepadam) a wiecej suszonych pomidorow ale to tylko moja propozycja. Farsz mozna komponowac sobie wg wlasnych upodoban. Rybe mozna podac z ryzem zabarwionym szafranem lub jak ja z dodatkiem bagietki z ziolowym maslem. Na letni obiad lub lekka kolacje na tarasie bedzie jak znalazl :) Goraco polecam :)


Dorada faszerowana suszonymi pomidorami i rozmarynem
*inspiracja: "Lisa" 8 (2011) (z moimi zmianami)

Skladniki na 4 porcje:
4 dorady, wypatroszone (po ok. 300 g kazda)
3 cebule
10 zabkow czosnku
100 g suszonych pomidorow w oliwie
6 galazek rozmarynu
2 czerwone papryczki chili
3 lyzki oliwy
2 lyzki soku z cytryny
sol morska
swiezo mielony pieprz

Piekarnik rozgrzac do temp. 180°C. Dorady oplukac, osuszyc papierowym recznikiem.

Cebule i czosnke obrac, drobno posiekac. Suszone pomidory w oliwie dobrze odsaczyc na sicie, drobno pokroic. Rozmaryn oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Papryczki chili przekroic wzdluz na pol, ususnac pestki, drobno posiekac.

Na patelni rozgrzac 1 lyzke oliwy, wrzucic wszystkie warzywa i rozmaryn, podsmazyc az cebula bedzie miekka. Wlac sok z cytryny, wymieszac. Przygotowanym farszem napelnic dorady, owinac je nicia kuchenna aby farsz nie wylecial podczas pieczenia. Natrzec ryby z wierzchu sola morska i pieprzem.

Na duzej patelni, ktora mozna wstawic do piekarnika, rozgrzac 2 lyzki oliwy. Smazyc ryby po 5 min. z kazdej strony. Nastepnie wstawic patelnie do nagrzanego piekarnika i piec ryby kolejne 15-20 min.

Upieczone dorady udekorowac galazkami rozmarynu. Podawac z ryzem z dodatkiem szafranu (ja podalam z dodatkiem bagietki z ziolowym maslem) i czastkami cytryny do skropienia ryby.


czwartek, 12 czerwca 2014

Focaccia z oliwkami i rozmarynem.


Przez kilka dni bylam odcieta od internetu a konkretnie od mojego laptopa :) Popsula mi sie ladowarka i musialam poczekac az przyjdzie nowa. Teraz juz wszystko znow funkcjonuje i ciesze sie ogromnie bo juz myslalam, ze bede musiala zainwestowac w nowego laptopa (nie bylam do konca pewna czy to wina ladowarki....) Nadrabiam wiec zaleglosci i zapraszam Was na pyszna focaccie z pomidorkami koktajlowymi, oliwkami i rozmarynem. Upieklam ja na weekend i podalam jako dodatek do grillowanego miesa i salatek. Swietnie smakuje rowniez maczana w dobrej oliwie (taka lubie najbardziej). Ciasto jest bardzo elastyczne i dosyc luzne, jednak nie trzeba dodawac do niego wiecej maki. Poza tym swietnie rosnie i focaccia wychodzi dosyc wysoka. Polecam na grilla lub piknik :)


Focaccia z oliwkami i rozmarynem
Tina Nordström "Tina kocht"

Skladniki na duza blache:
21 g swiezych drozdzy
850 g maki pszennej (typ 550)
140 g maki pszennej pelnoziarnistej
1 lyzka soli
50 ml oliwy
200 g kolorowych pomidorkow koktajlowych, przepolowionych (dalam tylko czerwone)
50 g oliwek bez pestek (dalam czarne i zielone)
1 lyzka suszonych ziol, np. rozmarynu lub tymianku
kilka galazek swiezych ziol (dalam rozmaryn)
1 lyzka gruboziarnistej soli morskiej

Odmierzyc 650 ml zimnej wody. Troche wody wlac do miski, wkruszyc drozdze, rozpuscic mieszajac. Wlac pozostala wode, dodac make pszenna i make pszenna pelnoziarnista i wyrobic, recznie lub za pomoca miksera, gladkie ciasto (ja wyrabialam przez 10 min. za pomoca miksera). Dodac sol, jeszcze raz krotko wyrobic. Przykryc miske czysta sciereczka i dostawic na 45 min. do wyrosniecia.

Duza blache wylozyc papierem do pieczenia, posmarowac go lekko oliwa. Naoliwionymi dlonmi przelozyc ciasto na blache, rozplaszczyc. Na ciescie ulozyc pomidorki koktajlowe i oliwki, posypac suszonymi ziolami. Odstawic na kolejne 45 min. aby ciasto podroslo.

Piekarnik rozgrzac do temp. 250°C. Wyrosniete ciasto skropic oliwa, ulozyc na nim swieze ziola i posypac sola morska. Wstawic focaccie do piekarnika, zmniejszyc temp. na 225°C i piec przez ok. 20 min. (u mnie 30 min.) Wyjac z piekarnika, wystudzic.

Przed podaniem pokroic na kwadraty.

czwartek, 5 czerwca 2014

Ratatouille z serem feta.


Im cieplejsze dni, tym bardziej mam ochote na dania ze swiezych warzyw i owoce (mieso mogloby wtedy dla mnie zupelnie nie istniec). Dwa dni temu przygotowalam pyszny warzywny gulasz - ratatouille. Kazdy z Was pewnie zna to danie :) Dla tych, ktorzy nie wiedza, jest to potrawa z duszonych warzyw, takich jak baklazany, cukinia, papryka, pomidory i cebula. Warzywa sa pokrojone w male kawalki a nastepnie smazone lub duszone i doprawione ziolami prowansalskimi. Skladniki dania (warzywa) powinno sie dusic oddzielnie aby nie rozpadly sie i zachowaly swoj ksztalt (w tym przepisie warzywa pieczone sa razem w piekarniku). Ratatouille to klasyczne danie kuchni prowansalskiej. Doskonale zarowno na cieplo, jak i na zimno. Jest pysznym dodatkiem do dan miesnych ale doskonale rowniez jako danie wegetarianskie lub antipasti. Przedstawiam Wam troche bardziej "wypasiona" wersje ratatouille dania z dodatkiem czerwonego wina, czarnych oliwek i sera feta :) Ja podalam je z dodatkiem bagietki z maslem czosnkowym. Pycha!


Ratatouille z serem feta
*inspiracja: "Kochen. Das goldene von GU"

Skladniki na 4 porcje:
1/2 peczka natki pietruszki
1/2 peczka bazylii
2 zabki czosnku
100 ml oliwy (+1 lyzka)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz
3 lyzeczki suszonych ziol prowansalskich
1 lyzeczka suszonego oregano
1 czerwona lub zolta papryka
1-2 cukinie (ok. 200 g)
1 maly baklazan (ok. 200 g)
2 cebule
1 lyzka masla
1 op. passaty pomidorowej (ok. 425 g)
150 ml czerwonego wytrawnego wina
1 czubata lyzeczka bulionu w proszku (bio)
1 lyzeczka miodu
10 pomidorkow koktajlowych
15 czarnych oliwek bez pestek
100 g sera feta
ew. kilka listkow bazylii do dekoracji

Natke pietruszki i bazylie oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Czosnek obrac, razem z natka i bazylia drobno posiekac a nastepnie wymieszac ze 100 ml oliwy, 1 i 1/2 lyzeczki soli, 1/2 lyzeczki pieprzu, 1 lyzeczka ziol prowansalskich i suszonym oregano.

Piekarnik rozgrzac do 200°C. Papryke, cukinie i baklazana umyc, pokroic w nieduze kawalki. Wymieszac z przygotowana wczesniej ziolowa oliwa i przelozyc na blache do pieczenia. Wstawic do piekarnika i piec na srodkowym poziomie piekarnika przez 10-20 min. (ja pieklam 20 min.)

Cebule obrac, drobno pokroic. Na patelni rozgrzac 1 lyzke oliwy i 1 lyzke masla, zeszklic cebule razem z pozostalymi ziolami prowansalskimi (2 lyzeczki). Dodac passate pomidorowa, czerwone wino, bulion w proszku, 1 lyzeczke soli i miod. Zagotowac i gotowac bez przykrycia ok. 5 min.

Pomidorki koktajlowe umyc, przekroic na pol. Razem z pieczonymi warzywami i oliwkami dodac do sosu pomidorowego, wymieszac. Zostawic na 5 min. aby smaki sie przegryzly. Ser feta pokroic w mala kostke. Ratatouille wylozyc na talerze, posypac serem feta i ew. udekorowac listkami bazylii. Podawac z bagietka.